• تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 25
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

تاکید رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

لزوم اولویت‌بخشی به نیازهای سلامت منطقه در خصوص حوادث جاده‌ای و ترافیکی

رئیس دانشگاه، با ارائه آمارهای تکان‌دهنده از تلفات عابران پیاده و موتورسواران، بر لزوم اقدام فوری و آموزش همگانی از سنین کودکی تاکید کرد و تامین حداقل نیازهای سلامت منطقه آذربایجان شرقی، را از وزارت متبوع خواستارشد.

لزوم اولویت‌بخشی به نیازهای سلامت منطقه در خصوص حوادث جاده‌ای و ترافیکی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، روز یکشنبه نهم آذرماه ۱۴۰۴، گردهمایی تخصصی با محوریت "پیشگیری از مصدومیت‌های حوادث جاده‌ای و ارتقای نظام سلامت" با حضور دکتر احمدرضا جودتی رئیس دانشگاه، دکتر حسین کرمانپور سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، دکتر اصغر جعفری روحی معاون درمان دانشگاه، دکتر همایون صادقی رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از مصدومیت‌های حوادث جاده‌ای و جمعی از استادان و مدیران در سالن کنفرانس این دانشگاه برگزار شد که به بحث و تبادل نظر در خصوص حوادث جاده ای و ترافیکی پرداختند.

دکتر جودتی در ابتدای سخنان خود، بر محوریت اصلی وظیفه دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: مسئولیت هر موضوع مرتبط با سلامت مردم بر عهده ما است.

 

وی ادامه داد: در همین راستا، مطالبه اصلی ما از وزارت بهداشت این است که حداقل نیازهای درمانی و بهداشتی این منطقه مهم کشور، مثل تجهیز سیستم نقل و انتقال از جمله آمبولانس ها در اولویت تخصیص منابع قرار گیرد.

 

دکتر جودتی با استناد به آمار ملی گفت: سالانه ۴۰۰۰ نفر از عابرین در پیاده روها جان خود را ازدست می دهند که باید آموزش‌های لازم در زمینه عبور ایمن از خیابان‌ها و بزرگراه‌ها باید به صورت یک برنامه ملی، از سنین کودکی و در مدارس آغاز شود.

 

وی با اشاره به وضعیت قشر موتورسواران، افزودند: موتورسواران ما نیازمند توجه ویژه هستند و باید در حوزه رفتار ترافیکی این گروه و همچنین عابران پیاده، به صورت مجزا و علمی کار شود.

 

دکتر جودتی همچنین به تفاهم ایجادشده مابین روابط‌عمومی وزارت بهداشت و مرکز تحقیقات ترافیک استان اشاره کرده و نقش این همکاری را در کاهش مرگ‌ومیر، به‌ویژه با توجه به جایگاه استان در اصلاح رفتار ترافیکی، بسیار حیاتی بر شمرد.

 

وی همچنین یادآور شد: بر اساس آمار ارائه شده، از ۲۰ هزار فوتی ناشی از حوادث ترافیکی سال گذشته در کشور، سهم موتورسواران و عابران پیاده هر کدام ۴۰۰۰ نفر بوده است و نقش جاده‌ها، فرهنگ رانندگی، آموزش و کیفیت خودروها در میزان تلفات، نقشی تعیین‌کننده است.

 

رئیس دانشگاه با مقایسه وضعیت ایران با کشورهای توسعه‌یافته، که با وجود زیرساخت‌های بیشتر سالانه تنها ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تلفات دارند، بر ضرورت تلاش ملی مضاعف تاکید کرده و افزود: استان ما در سال گذشته موفق به ثبت کاهش ۸ درصدی مرگ‌ومیر ناشی از حوادث ترافیکی شد، اما در سطح ملی، تصادفات همچنان یکی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر به شمار می‌رود.

 

در ادامه این نشست دکتر همایون صادقی رئیس مرکز تحقیقات پیشگیری از مصدومیت‌های حوادث ترافیکی دانشگاه، نیز با ارائه نتایج مطالعات این مرکز ادامه داد: تصادفات سومین علت مرگ‌ومیر در کشور است و سالانه حدود ۸۰۰ هزار نفر دچار جراحت می‌شوند. همچنین، تلاش ما متمرکز بر پیشگیری از تلفات کودکان است وطبق مطالعه‌ای که در مرکز تحقیقات تبریز انجام شده، دختربچه‌های زیر پنج سال بیشترین آمار فوت را در تصادفات دارند.

 

وی در تکمیل یافته‌های خود، مجدداً بر نقش عوامل رفتاری در حوادث تاکید و بیان کرد: یافته‌های جدید مرکز تحقیقات نشان می‌دهد استفاده از تلفن همراه حین رانندگی و عبور نکردن از معابر خط کشی، به طور معناداری با افزایش ریسک تصادفات مرتبط است و این عامل رفتاری را نیازمند مداخلات پیشگیرانه متمرکز دانست.

 

دکتر صادقی در ادامه به یک بعد اقتصادی مهم اشاره کرد و گفت: در خوش‌بینانه‌ترین برآورد، سهم حوادث ترافیکی از تولید ناخالص داخلی معادل سهم کل بخش سلامت از تولید ناخالص داخلی کشور است که نشان‌دهنده هزینه‌های سنگین اجتماعی و اقتصادی این پدیده است.

  • کد خبر : 96855