دیدار صمیمی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دکتر نفیسی با دستیاران تخصصی در تبریز
در حاشیه نشست سراسری معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، به همراه دکتر شهریار نفیسی با جمعی از دستیاران تخصصی (رزیدنتها) دیدار و گفتوگو کردند. در این نشست، مهمترین مسائل آموزشی، رفاهی و شغلی رزیدنتها مورد بررسی قرار گرفت.
در جریان برگزاری نشست معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در تبریز، دکتر سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و دکتر شهریار نفیسی با جمعی از دستیاران تخصصی پزشکی دیدار کردند و به پرسشها و دغدغههای آنان در زمینه آموزش، رفاه، سلامت روان، و وضعیت کارانه و حقوق پاسخ دادند.
دکتر حسینی در این دیدار با تاکید بر اهمیت بهبود فرآیند ارزشیابی آموزشی رزیدنتها، گفت: «ضروری است فرآیندهای ارزیابی با دقت و عدالت بیشتری انجام شود و موارد آموزشی بهصورت دقیق به اساتید مربوطه منتقل گردد تا کیفیت آموزش دستیاران ارتقا یابد.»
وی با اشاره به مصوبه الزامآور غربالگری سلامت روان برای تمامی دستیاران افزود: «این طرح مصوبه رسمی وزارت بهداشت است و باید در تمامی دانشگاهها اجرا شود. نظارت دقیق بر نحوه اجرای آن از سوی دانشگاهها ضروری است تا کیفیت خدمات حفظ گردد.»
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین درباره موضوع افزایش ظرفیت پذیرش دستیاران توضیح داد: «افزایش ظرفیت بهصورت الزامی و بر اساس مصوبه مجلس انجام شده است، اما تلاش ما این بوده که این روند کمترین آسیب را به کیفیت آموزش و توان گروههای آموزشی وارد کند.»
دکتر حسینی با اشاره به دغدغه رزیدنتها در زمینه تولید فیلمهای آموزشی نیز گفت: «انجمنهای علمی میتوانند در این زمینه نقش موثری ایفا کنند. بسیاری از کنگرهها و سخنرانیهای علمی در حال حاضر در بسترهای آنلاین مانند آپارات در دسترس است و میتوان از ظرفیت انجمنهای تخصصی برای توسعه این منابع بهره برد.»
وی افزود: «در تدوین استانداردهای آموزشی، نمایندگان رزیدنتها نیز مشارکت دارند و در کمیسیون ارزشیابی و اعتباربخشی وزارت بهداشت، نمایندهای از دستیاران بهصورت رسمی حضور دارد.»
در پایان این دیدار، دکتر حسینی با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختارهای مالی و شفافسازی حق اشعه و کارانهها گفت: «باید بر اساس قوانین موجود و در چارچوب مصوبات هیئت امنا، پرداختها منصفانه و شفاف انجام شود تا انگیزه آموزشی و درمانی اساتید و دستیاران حفظ گردد.»