برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز Tabriz University of Medical Sciences

فهرست اصلی
تاریخ : پنجشنبه 22 آذر 1397
کد 8242

با تلاش مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت کارگاه‌های تخصصی فعالان اجرایی نماز دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد/ از برقراری ارتباط مؤثر تا دعوت به نماز

  نشست فعالان اجرایی نماز در دانشگاه‌های علوم پزشکی روز دوشنبه و سه شنبه 19 و 20 آذر ماه با برگزاری چهار کارگاه آموزشی در محل سالن اجتماعات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برگزار شد.

دومین روز نشست تخصصی مسؤولان دبیرخانه ستاد اقامه نماز دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با برگزاری چهار کارگاه آموزشی با هدف آموزش ارتباط مؤثر، نمازشناسی و دعوت به نماز برگزار شد.

  نشست فعالان اجرایی نماز در دانشگاه‌های علوم پزشکی روز دوشنبه و سه شنبه 19 و 20 آذر ماه با برگزاری چهار کارگاه آموزشی در محل سالن اجتماعات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برگزار شد.
کارگاه نحوه برقراری ارتباط مؤثر با محیط و دیگران با تدریس  دکتر علی اسماعیلی،  کارگاه شیوه‌های دعوت به نماز با تدریس حجت الاسلام محمدصادق کفیل از اساتید حوزه و دانشگاه، کارگاه نماز شناسی با تدریس حجت الاسلام حسین شریفی از اساتید حوزه و دانشگاه و آشنایی با شرح وظایف ستاد اقامه نماز با تدریس استاد جواد حیرانی مدیر ستاد اقامه نماز کارگاه‌هایی بود که با حضور مسؤولان ستاد اقامه نماز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد.
اولین کارگاه با عنوان "نحوه برقراری ارتباط موثر با محیط و دیگران" با تدریس دکتر علی اسماعیلی استاد دانشگاه برگزار شد.
در این کارگاه دکتر اسماعیلی بر اهمیت برقراری ارتباط مؤثر تأکید کرد و گفت: باید از فرصت‌ها استفاده کنیم و اگر از هر فرصتی برای برقراری ارتباط استفاده نکنیم یعنی چالش و تهدید را ایجاد کردیم.
وی افزود: نظام آموزشی باید انسانی تربیت کند که بتواند مهارت داشته باشد و یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برقراری ارتباط مؤثر است. اگر در حوره نماز کار می‌کنیم و می‌خواهیم مؤثر باشیم باید مهارت‌های کاری خود را که شامل آشنایی با دستورالعمل‌ها و جوانب کاری است بدانیم و برای تاثیرگذاری باید مهارت ارتباطی را داشته باشیم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: زمانی موفق هستیم که کمیت و کیفیت مهارت خود را افزایش دهیم یعنی نباید از برقراری ارتباط خسته شویم و همچنین نباید در برقراری ارتباط حسن خلق نداشته باشیم که اگر این دو را رعایت کنیم می‌توانیم در بالا بردن توانایی ارتباطی خود موثر باشیم.
وی درباره تعریف ارتباط گفت: ارتباط دو رکن دارد که در واقع نیاز به یک گیرنده و یک فرستنده دارد که در این بین فرآیند ارسال و دریافت پیام انجام می‌شود که به این ترتیب ارتباط شکل می‌گیرد.
اسماعیلی در خصوص مهارت ارتباطی توضیح داد: اول باید در برقراری ارتباط استمرار داشته باشیم، در مرحله بعد باید مهارت ارتباطی را تقویت کنیم، مهارت ارتباطی یعنی اینکه بتوانیم با شخصیت‌های مختلف ارتباط بگیریم  و در این ارتباط تاثیرگذار باشیم.
اسماعیلی تاکید کرد: چیزی به عنوان عدم ارتباط وجود ندارد زیرا انسانها نمی‌توانند فاقد هرگونه رفتار باشند و هر رفتاری دارای ارزش پیامی است.
این استاد دانشگاه با اشاره به پیامدهای شکست در برقراری ارتباط گفت: ایجاد سوتفاهم، نارضایتی، احساس تنهایی، انزوا، خشم از جمله مواردی است که در صورت شکست در برقراری ارتباط در انسان ایجاد خواهد شد.
اسماعیلی در خصوص کلیدهای موفقیت برقراری ارتباط نیز گفت: دوستانه و با محبت رفتار کردن، صادق بودن و نیست سازندگی داشتن سه کلید برای داشتن ارتباط موفق و موثر است.
در ادامه کارگاه دوم با موضوع "شیوه‌های دعوت به نماز" توسط حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق کفیل استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.
محور مورد بحث در این کارگاه روش‌های نهادینه کردن نمازشناسی در انسان و همچنین دعوت به نماز در محیط جامعه و دانشگاه بود.
محمدصادق کفیل در ابتدا با اشاره به اهمیت دعوت و تشریح آن در خصوص اساس دعوت گفت:  دعوت کردن اساسی دارد که شامل خود انسان، خانواده و جامعه است.
این استاد دانشگاه به اهمیت فرهنگ‌سازی نماز در خانواده پرداخت و گفت: برای مرحله دوم بعد از نهادینه شدن نماز در خودمان باید به سرمایه‌گذاری فرهنگی در خانواده بپردازیم. برقراری ارتباط و عملگرایی و وقت گذاری می‌تواند در دعوت خانواده موثر باشد.
کفیل مرحله سوم دعوت به نماز را مربوط به جامعه دانست و توضیح داد:  برای اینکه بتوانیم جامعه را به سمت نماز دعوت کنیم باید بسترسازی برای پاسخگویی به شبهات را ایجاد کنیم.
وی افزود: البته مهمترین دلیل ترک نماز در جامعه این شبهات مطرح شده نیستند بلکه سرگرم شدن به امور لهو و باطل است که باعث می‌شود یک فرد یا جامعه به سمت نماز نرود.
این استاد حوزه و دانشگاه توضیح داد: اگر ظرف یک انسان با اموری غیر از واجب مانند نماز پر شود دیگر جایی برای اصل واجب ندارد. هرچقدر توحیدی فکر کنیم می‌توانیم ظرف وجودی خود را از نماز پر کنیم.
کارگاه "نمازشناسی" با تدریس حجت الاسلام و المسلمین حسین شریفی استاد حوزه و دانشگاه برنامه بعدی بود که به مباحث حوزه " نمازشناسی و اهمیت نماز" می‌پرداخت.
شریفی در این کارگاه گفت: نماز برای همه پیامبران اهمیت داشته است و حضرت ابراهیم برای فرزندانش دعا می‌کند که از اقامه کنندگان نماز باشند.
وی افزود: وقتی پدری دغدقه نماز داشته باشد می‌تواند فرزندانش را به سمت نماز سوق دهد و خانواده او نیز به سمت نماز تمایل داشته باشند و این زمانی ممکن است که درک کنیم نماز چقدر اهمیت دارد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت نماز در نزد پیامبر و ائمه توضیح داد: وقتی معاذ بن جبل نزد پیامبر آمد و گفت می‌خواهم به یمن بروم در آنجا چه کاری انجام دهم؟ پیامبر فرمود: اکثر همت و تلاش خود را برای نماز قرار بده و همچنین حضرت علی "ع" هم می‌فرمایند هر کاری که انجام می‌دهی تابع نماز توست و اگر نمازت درست باشد عملت نیز درست است.
وی تاکید کرد: حدود ۹۸ آیه در قرآن مربوط به نماز است و ۹۰۰ آیه هم به صورت غیر مستقیم به نماز اشاره دارد و این میزان قابل توجهی از تاکید بر نماز است که دلیلی بر اهمیت نماز است.
شریفی با اشاره به ترویج نماز و نمازشناسی در جامعه دانشگاهی خاطرنشان شد: اگر بخواهیم در جامعه دانشگاهی قدمی برداریم باید الگو معرفی کنیم و باید الگویی را معرفی کنیم که دست یافتنی باشد و یکی از بهترین الگوها برای جوانان شهدا هستند.
پایان بخش این برنامه، کارگاه " آشنایی با شرح وظایف ستاد اقامه نماز" بود که حجت الاسلام جواد حیرانی مدیر نظارت ستاد اقامه نماز مدرس این کارگاه بود.
حیرانی در ابتدا با اشاره به  شکل گیری ستاد اقامه نماز به عنوان یکی از نهادهای وابسته به دفتر مقام معظم رهبری گفت: این ستاد با دستور رهبری و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته است. ضرورت ایجاد ستاد اقامه نماز برمی‌گردد به اینکه احساس تکلیف می‌شود که به طور ویژه به آن پرداخته شود و نیاز است که حق نماز در یک مجموعه مستقل ادا شود.
وی ادامه داد: تلاش این بود که امکانات و لوازم و ابزار فراهم شود و نگاه سخت افزاری وجود داشت اما در ادامه بحث نماز مدارس مطرح شد و هم و غم مجموعه به این سمت رفت که مدارس را در حوزه نماز از جهت تجهیز و ساخت آماده کنند. نهایتا در دهه‌های رویکرد ستاد اقامه نماز با پیام رهبری در سال ۱۳۸۳ متحول شد و به سمت برنامه‌های مرتبط با تولید محتوا، برنامه ریزی و نظارت رفت.
او افزود:  هدف ستاد اقامه نماز ترویج و توسعه اقامه نماز و فراهم شدن امکانات آن در جامعه است. ستاد اقامه نماز یک چشم اندازی دارد و بر این اساس برنامه ها را مدیریت می‌کند که تاثیرگذاری در حوزه راهبردی کشور نسبت به فرهنگ نماز و نهادینه کردن موضوع نماز در دستگاه‌های اجرایی از دیگر رویکردها است.
حیرانی ادامه داد: رسالت ما ترویج فرهنگ نماز است و اینکه چقدر نماز در جامعه باید توسعه پیدا کند و حمایت  و پشتیبانی معنوی از فعالان نماز نیز ماموریت ستاد اقامه نماز است.
وی در ادامه به تشریح ساختار ستاد اقامه نماز در دستگاه‌های اجرایی و استانها پرداخت.
حیرانی گفت: در حوزه نظارت و بررسی اقامه نماز و برنامه‌هایی که مورد توافق داریم فعالیت می‌کنیم و در ادامه هر ساله این فعالیت‌ها ارزیابی می‌شود.
گفتنی است؛ روز اول این نشست با سخنرانی حجت الاسلام کرمی مدیر فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و حجه‌الاسلام افشاری مسؤول مرکز اقامه نماز نهاد ولی فقیه در دانشگاه‌ها و مسؤولان ستادی برگزار شد و حاضرین در نشست سوالات و ابهامات خود را در خصوص اقامه نماز در دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح کردند.
 
  • نوشته شده
  • توسط بهزاد محمدعلیزاده
  • تعداد بازدید 124
  • تایید شده
  • در 1397/09/22
  • ساعت 9:51