برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز Tabriz University of Medical Sciences

فهرست اصلی
تاریخ : پنجشنبه 13 اسفند 1394
کد 1581

دانشگاه علوم پزشکی تبریز جزو اولین دانشگاه‌های کشور است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر لزوم به کارگیری توان صنعت و دانشگاه، برای توانمندسازی استعدادهای برتر در استان تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، محمد حسین صومی در شورای بنیاد نخبگان آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تبریز جزو اولین دانشگاه‌های کشور است که در سال 1326 بنیان نهاده شده است، گفت: این دانشگاه 30 سال گذشته از دانشگاه تبریز جدا شده است و هم اکنون با 800 هیات علمی، 26 مرکز تحقیقاتی و سه پژوهشکده عنوان چهارمی را در بین دانشگاه‌های کشور کسب کرده است.

وی افزود: چهار مرکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز رتبه‌های چهارم و پنجم را در کشور کسب کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی از بعد فناوری در سال 92 هیچ عملکردی نداشت، تاکید کرد: امروز 22 مرکز دانش‌بنیان در دانشگاه وجود دارد که افراد توانمند و نخبه سایر دانشگاه‌ها را نیز از سراسر استان به سوی خود جذب می‌کنند تا در جلسات از همفکری آنان بهره‌مند شوند.

صومی از چهار ماموریت محوله به دانشگاه علوم پزشکی تبریز سخن به میان آورده و گفت: تحقیقات در زمینه داروسازی، روان‌شناسی، حوادث ترافیکی و احیای دریاچه ارومیه از جمله ماموریت‌هایی است که به این دانشگاه محول شده است تا بتواند اقدامات موثری را در این زمینه‌ها انجام دهد.

معاون فناوری دانشگاه تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه 16 کانون کارآفرینی در دانشگاه تبریز ایجاد شده است، اظهارکرد: در این کانون‌ها دانشجویان و اساتید با ایجاد کارگروه‌هایی به ایجاد و پرورش ایده می‌پردازند.

مقدم تاکید کرد: برگزاری کارگاه‌های کارآفرینی برای اعضای عیات علمی و سمینار "مسیر آینده شغلی من" برای دانشجویان جدید الورود از جمله برنامه‌های دیگری است که در راستای حمایت و بهره‌مندی از افکار استعدادهای برتر انجام می‌شود.

وی افزود: در خصوص مالکیت فکری نیز سندی 10 ساله نوشته‌ایم که دوره‌های آموزشی مالکیت فکری از جمله بلوغ مالکیت فکری، آشنایی با ثبت شرکت جدید و ... را برگزار خواهیم کرد .

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان، اصلاح کج‌رفتاری های موجود در فضای علمی را از جمله مهم‌ترین اولویت‌های بنیاد ملی نخبگان دانست و اظهار کرد: متاسفانه با زنگ خطر جدی در نظام دانشجویی مواجه هستیم و دانشجویان کارشناسی ما بی‌سواد بار آمده و بدون هیچ توانمندی‌ای فارغ التحصیل می‌شوند، دانشجویان کارشناسی ارشد نیز در بهترین حالت ممکن فقط مقاله تولید می‌کنند.

 غلامعلی منتظر در شورای بنیاد نخبگان آذربایچان‌شرقی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشجویان، دانش‌آموختگان، اعضای هیات علمی و نهاد دانشگاه را چهار عنصر اساسی در دانشگاه‌ها دانست و گفت: در سال‌های اخیر تلاش ‌های جدی را برای حمایت از استعدادهای برتر دانشجویی و انجام اصلاحاتی در دانشگاه‌ها و نهادهای علمی برای برطرف کردن آفت‌های حاصل از اشتباهات گذشته  آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: ما نباید از افراد برتر کنکور یا کنگره‌ها و سمینارهای دانشجویی به قدری تجلیل و ستایش کنیم که هیچ انگیزه‌ای برای آنان جهت ارتقای سطح علمی‌شان باقی نماند بلکه به گونه‌ای باید رفتار کنیم که آنان خود را هر لحظه جوینده دانش ببینند.

وی ادامه داد: برتر شدن در کنکور سراسری و یا کنگره‌ای در واقع کارت ورود به باشگاه علم است که روسای آن افرادی چون نیوتن و انیشتین هستند، پس دانشجویان و دانش‌آموزان و نخبگان جامعه باید با ورود به این باشگاه خود را برای رساندن به سطح روسای این باشگاه تلاش کنند.

منتظر با ابراز تاسف از رسوخ برخی خطاهای فرهنگی در دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: مصادیق متعددی از اشتباهات دوره‌ای در زمینه‌های علمی در کشور وجود دارد که به عنوان مثال در کشور ما به مدت 18 سال پیاپی است که از دانشجویان نویسنده کتاب تقدیر می‌شود! در حالی که در هیچ‌جای دنیا دیده نشده است که دانشجو کتاب بنویسد! در کشور ما یک اصل نادرست باب شده و به جایی رسیده است که از این خطای بزرگ فرهنگی حتی تجلیل نیز می‌شود آن هم به مدت 18 سال!

معاون برنامه ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه انتظار ما از دانشگاه‌ها نگاه به آینده است، تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید با برنامه‌ریزی ساختارمند به افق دورتری بنگرند تا بتوانند نتایج برنامه‌های خود را در آینده دور و نزدیک مشاهده کنند.

وی در پاسخ به درخواست اعضای شورای نخبگان جهت تجدیدنظر در خصوص کف و سقف امتیازهای نخبگان گفت: این امتیازات بر اساس فرمول‌های خاصی تعیین شده است اما دستورالعمل جدیدی را تصویب کرده‌ایم بر این اساس که دانشگاه‌ها در صورت تشخیص اینکه دانشجویی توانمندی‌های خاصی دارد اما به امتیازات مورد نظر نرسیده است، می‌توانند این افراد را به بنیاد معرفی کنند تا جزو استعدادهای برتر شده و از مزایای آن‌ها استفاده کنند.

منتظر با اشاره به اینکه دانش‌آموخته، محصول دانشگاه است، گفت: دانش‌آموخته هر دانشگاه باید تضمین دانشگاه پشتش باشد به همین منظور مزایای خاصی را نیز برای دانش‌آموختگان برتر چون نصف شدن نظام‌وظیفه دانش‌آموختگان پسر در نظر گرفته‌ایم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان افزود: هم‌چنین دانش‌آموختگان برتری که موردحمایت مراکز رشد قرار بگیرند، بنیاد ملی نخبگان به مدت سه سال حقوق و مزایای وی را بر عهده می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان اینکه برخی از اعضای هیئت‌علمی ممکن است در بحث پژوهش و برخی در آموزش تبحر زیادی داشته باشند، اظهار کرد: مدیریت آموزش عالی خود نوعی تخصص است که متأسفانه در کشور ما کنار گذاشته‌شده است، ما چهار بحث آموزش، پژوهش، فناوری و مدیریت را از هم جدا کردیم و بنا داریم از سال 95 اساتید دانشگاه را بر این اساس رتبه‌بندی کرده و به مدت 5 سال امکاناتی را در اختیارشان قرار دهیم تا شاگردان خوبی را تربیت نمایند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان استان نیز در این جلسه بابیان اینکه دانشگاه‌های استان از ظرفیت بسیار خوبی جهت توانمندسازی استعدادهای برتر دارا هستند، گفت: آغاز به کار جشنواره رویش نمونه‌ای از همین توانمندسازی است که نشان می‌دهد دانشگاه‌های استان برنامه‌های بسیار خوبی در این راستا انجام داده‌اند.

مهرداد امامی افزود: برگزاری استارت‌آپ علوم زیستی و جشنواره ربع رشیدی ازجمله اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی در راستای ارج نهادن به استعدادهای برتر و استفاده از ایده‌های نو هست .


معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه از معاون نظارت بنیاد ملی نخبگان درخواست کرد: بهتر است در امتیازاتی که برای استعدادهای برتر در نظر گرفته‌شده است تجدیدنظری صورت گیرد چراکه رشته‌به‌رشته این شاخص‌ها متفاوت است و ممکن است کف امتیازات یک‌رشته با سقف امتیازات رشته‌ای دیگر برابری کند.

 سعید اصلان‌آبادی در شورای بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی با بیام اینکه ما از سه سال پیش مقرراتی را برای گرامیداشت جایگاه نخبگان در دانشگاه علوم پزشکی تبریز تدوین کردیم، گفت: آیین‌نامه سطح‌بندی استعداد‌های برتر هم‌زمان با این مقررات تصویب‌شده و مقرر شد که استعدادهای برتر متناسب با تلاش‌ها و مقام‌های خود در سه سطح یک، دو و سه قرار بگیرند که برای هرکدام از این سطوح مزایای ویژه‌ای در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: از همان ابتدای ریاست دکتر صومی به دستور وی، هسته اولیه با عنوان " هسته دانشجویان برگزیده" متشکل از سه معاونت آموزشی، پژوهشی و دانشجویی شکل گرفت و سطح‌بندی‌های دانشجویان توسط این هسته انجام گرفت.

وی بابیان اینکه سطح‌بندی استعدادهای برتر برای تشویق دانشجویان برای ارتقای سطح علمی‌شان صورت می‌گیرد، اظهار کرد: به‌زعم ما دانشجو باید پس از کسب مقام برتر در کنکور سراسری استارت پرقدرتی بزند تا بتواند به‌سرعت پله‌های ترقی را طی کند.

اصلان‌آبادی از معاون نظارت بنیاد ملی نخبگان درخواست کرد: بهتر است در امتیازاتی که برای استعدادهای برتر در نظر گرفته‌شده است تجدیدنظری صورت گیرد چراکه رشته‌به‌رشته این شاخص‌ها متفاوت است و ممکن است کف امتیازات یک‌رشته با سقف امتیازات رشته‌ای دیگر برابری کند.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: بیش از 8 هزار و 800 دانشجو در مقاطع مختلف به‌خصوص تحصیلات تکمیلی، فلوشیپ، تخصص و فوق تخصص و PHD در دانشگاه علوم پزشکی تبریز مشغول به تحصیل هستند که این مسئله نیز دانشگاه علوم پزشکی تبریز را مستعد کسب مقام چهارم رتبه‌بندی راد کرد .

اصلان آبادی ادامه داد: بیش از نصف تعداد اعضای هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تبریز در مرتبه علمی استاد و دانشیار خدمت می‌کنند .


  • نوشته شده
  • توسط رضا محمدی نسب
  • تعداد بازدید 3244
  • تایید شده
  • در 1394/12/13
  • ساعت 8:4