• تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 27
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

در دومین روز نشست معاونین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی در تبریز عنوان شد؛

جانشین وزیر بهداشت: آموزش پزشکی نیازمند نگاهی نو، منعطف و آینده‌نگر است

مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تبریز، بر ضرورت بازنگری در ساختار آموزش پزشکی و حرکت به سوی آموزش فناورانه، نسل‌محور و انسان‌مدار تاکید کرد.

جانشین وزیر بهداشت: آموزش پزشکی نیازمند نگاهی نو، منعطف و آینده‌نگر است

مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تبریز، بر ضرورت بازنگری در ساختار آموزش پزشکی و حرکت به سوی آموزش فناورانه، نسل‌محور و انسان‌مدار تاکید کرد.


در جریان نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، دکتر علی جعفریان، مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت، با اشاره به ضرورت بازاندیشی در ساختار آموزشی علوم پزشکی کشور، بر لزوم توجه به تحولات فناورانه، تغییر نسل فراگیران، و بازتعریف مفهوم آموزش پزشکی در عصر هوش مصنوعی تاکید کرد.

وی ضمن قدردانی از میزبانی شایسته دانشگاه علوم پزشکی تبریز و تلاش‌های مجموعه آموزش کشور، اظهار داشت: «حوزه آموزش ذاتاً پرچالش و پرتغییر است و نیازمند نگاهی نو، منعطف و آینده‌نگر می‌باشد. مدیریت بحران در موضوعاتی چون افزایش ظرفیت پزشکی و ساماندهی آزمون‌ها از جمله وظایف مهم معاونت‌های آموزشی است که باید با تدبیر و تعامل پیش برود.»

دکتر جعفریان با اشاره به تحول در رفتار و نگرش نسل جدید دانشجویان افزود: «امروز نسل جدید با ما متفاوت می‌اندیشد؛ آنان آموزش را در قالب تصویر، تجربه و مشارکت جست‌وجو می‌کنند. این واقعیت ایجاب می‌کند که آموزش پزشکی از شیوه‌های سنتی فاصله گرفته و به سمت یادگیری فعال، فناوری‌محور و شخصی‌سازی‌شده حرکت کند.»

وی همچنین بر ضرورت بازنگری در مفهوم حرفه‌مندی پزشکی (Professionalism) و توجه به سلامت روان دانشجویان تاکید نمود و افزود: «باید بپذیریم که ارزش‌ها و انتظارات نسل جدید تغییر کرده است؛ آموزش پزشکی باید بتواند ضمن حفظ اصول اخلاقی و انسانی، با اقتضائات این تحولات هم‌افزا شود.»

مشاور عالی وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به گسترش هوش مصنوعی در آموزش و خدمات سلامت، گفت: «تغییرات فناوری دیگر در حد پیش‌بینی نیست؛ ما اکنون در نقطه‌ای قرار داریم که هوش مصنوعی می‌تواند در تشخیص، آموزش و پژوهش نقش موثر ایفا کند. مهم این است که در این مسیر جایگاه انسان و ارزش‌های انسانی محفوظ بماند.»

دکتر جعفریان در پایان با تاکید بر لزوم ایجاد فضاهای گفت‌وگو و اندیشه‌ورزی در محیط‌های دانشگاهی افزود: «پیشنهاد می‌کنم نشست‌هایی غیررسمی و آزاداندیشانه برای تبادل نظر درباره آینده آموزش پزشکی برگزار شود تا ضمن بهره‌گیری از ظرفیت‌های نسل جوان، بتوانیم مسیر تحول آموزشی را هموارتر سازیم. انعطاف، نوآوری و آینده‌نگری سه اصل کلیدی در حفظ کیفیت آموزش علوم پزشکی در سال‌های پیش‌روست.»

  • کد خبر : 96630