در نشست سراسری معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور در تبریز تاکید شد؛
تاکید معاون آموزشی وزارت بهداشت بر ارتقای کیفیت آموزش، اخلاق حرفهای و گفتوگوی سازنده در دانشگاهها
در نشست سراسری معاونان آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر ضرورت توجه عمیق به اخلاق حرفهای، ارتقای کیفیت آموزش، و برقراری گفتوگوی مستمر میان مدیران، اساتید و دانشجویان تاکید کرد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دکتر سید جلیل حسینی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابتدای سخنان خود با اشاره به جایگاه رفیع علم و آموزش در آموزههای دینی و اخلاقی گفت: در نگاه قرآن کریم و روایات اسلامی، علم مایه حیات روح و جسم انسان است. علوم دینی و علوم پزشکی هر دو در خدمت حیات انسانیاند و این وظیفه ماست که اخلاق، معنویت و دانش را در کنار یکدیگر در آموزش پزشکی نهادینه کنیم.
وی با تاکید بر نقش کلیدی استادان در شکلدهی نگرش اخلاقی و حرفهای دانشجویان افزود: اساتید باید در تربیت نسل جدید پزشکان و پرستاران، اخلاق را مقدم بر آموزش صرف بدانند و هدف آموزش پزشکی صرفاً انتقال مهارت نیست، بلکه ساختن چارچوب فکری و انسانی برای زندگی علمی و اجتماعی دانشجو است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت گفتوگوی مداوم با اساتید و دانشجویان اظهار داشت: در شرایط اقتصادی و ساختاری کنونی، گفتوگوهای صمیمی و هدفمند میتواند بسیاری از مسائل دانشگاه را حل کند. معاونان آموزشی لازم است جلسات ماهیانه با اعضای هیئت علمی، مدیران و دانشجویان برگزار کنند و از ایدهها و تجربیات آنان در سیاستگذاریها بهره ببرند.
دکتر حسینی با بیان اینکه دانشجویان نخبه، مدالآور، شاهد و ایثارگر سرمایههای پایدار کشور هستند، تصریح کرد: رسیدگی به این دانشجویان نباید صرفاً در قالب تسهیلات اداری باشد؛ بلکه باید فضای حمایتی و انگیزشی برای رشد علمی و شخصیتی آنان ایجاد شود. دانشگاه باید نقش خانواده دوم آنان را ایفا کند.
وی در ادامه، به چالشهای اخیر حوزه آموزش علوم پزشکی از جمله افزایش ظرفیت پذیرش و فشار بر منابع دانشگاهها اشاره کرد و افزود: هدف اصلی وزارت بهداشت، حفظ و ارتقای کیفیت آموزش است. هیچ نمره یا ارزشیابیای نباید جز بر اساس شایستگی علمی انجام شود. عدالت آموزشی و تکریم اعضای هیئت علمی محور راهبردی برنامههای معاونت آموزشی است.
دکتر حسینی با اشاره به برنامههای جدید این معاونت گفت: بازنگری آییننامه ارتقا اعضای هیئت علمی، توسعه فناوریهای نوین آموزشی با بهرهگیری از هوش مصنوعی، تشکیل کمیتههای ملی حمایت روانی از دانشجویان، و طراحی بستههای تحول آموزشی از جمله اقدامات در دست اجراست.
وی در پایان با تاکید بر ضرورت بینالمللیسازی آموزش پزشکی افزود: ارتباطات علمی دوجانبه میان دانشگاههای داخل و خارج کشور، ارزیابی و اعتباربخشی همکاریهای بینالمللی، و تمرکز بر نیازهای واقعی کشور از محورهای مهم سیاستهای آتی آموزش پزشکی است.